Sauheradfjella

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

24.-26.mai 2017

Svanstul og sørlige Sauheradfjella

Planen for disse dagene, var egentilig å dra på tur med Anders. Det gikk dessverre ikke etter planen da han måtte restituere seg etter en operasjon. Dermed ble det en rute-endring. Tanken var å holde seg på Sauheradfjella, men siden det kun ble meg har jeg lenge vært nysgjerrig på vanna rundt Svanstul. Onsdag ettermiddag tok jeg turen opp til Svanstul og høydedraget som heter Svanstulflottene. Her er det tre vann rett øst for høyden. Etter å ha vært innom alle vanna fant jeg en fin teltplass på det øvre vannet. Det var meldt nordvestlig vind alle tre dagene, og fant meg derfor en plass i nordlige del av vannet i ly for vinden. Bål måtte jeg også få til såfremt det var forsvalig. I og med at teltplass var i ly for vinden, og bål skulle være i kort avstand fra vannet fyrte jeg opp. Det er viktig at man er forsiktig med bål og størrelse når det er tørt i skog og vinden er sterk. Jeg tok forhåndsregler ved å legge meg i ly for vind, sørge for vind ut mot vannet, bygge stein rundt bålplass, vannring rundt bål samt ha vann i en beholder i tilfelle flammene spredde seg.

Jeg forsøkte noen kast iløpet av kvelden, men det var ikke antydning til napp. Brukte heller kvelden til grilling av pølser, en kald en, nyte utsikt, stillhet og en god porsjon mindfullness. Rett og slett en rolig kveld i en ellers travel hverdag.

Våknet opp tidlig torsdag morgen da ulempen med å legge seg i nordvestlig del av et vann gjør at morgensolen kommer litt for tidlig på teltduken. Frokost var egg og bacon. Været viste seg fra sin beste side. Vinden var fortsatt like sterk fra nordvest. Nå er ikke jeg noen ekspert hva gjelder vind og napp fra fisken, men vindretning fra nordvest skal visstnok ikke være noe godt utgangspunkt for fisking. Jeg er heller ikke noen tålmodig fisker, men dagen skulle brukes fullt ut til å loffe seg rundt på vanna nordvest på Svanstul samt sørlige del av Sauheradfjella.

Jeg fisket følgende vann;

- østligste og vestligste vanna rett øst for Svanstulflottene

- Gullbutjønn

- Sjøknettjønn

- Naretjønn

- Tvitjønnane

- Fjellstulvannet

- sørlige Velenvatna

Jeg fikk dessverre ingen fisk, men kjente i det minste at det nappet ganske bra til tider. Anbefaler en tur til østligste vann rett øst for Svanstulflottene samt Sjøknettjønn. Her nappet det ganske bra i snøret. Utpå dagen hadde jeg bestemt meg for telte ved et mindre vann nordøst for Fjellstulvannet. Men etter en liten hvil på en stein, kjente jeg at kameraet mitt var borte. Det ble endring i planene. Jeg måtte finne kamerat da jeg hadde en minnebrikke som rommet alt av turer. Kameraet var heller ikke billig. Jeg fant fram GPS`en for å følge sporloggen. Tenkte at kameraet ble lagt igjen ved Fjellstulvannet hvor jeg sist tok av sekken for en hvil. Ingen kamera! Litt stressa og fortvila, prøvde jeg å summe meg tilbake hvor jeg visste kamera var på beltet; Tvitjønnane. Jeg dro ned til vannet hvor jeg hadde lunsjen, men heller ingen kamera der. Lettere oppgitt, tok jeg turen ned til bilen, og kjørte ned til sørlige Velenvatna. Overnattet her, mens hodet hadde fokus på hvor kameraet hadde forsvunnet. Jeg ville gjøre et siste forsøk fredag morgen og dro tilbake til Sauheradfjella tidlig på morran. Jeg kom på at jeg hadde tatt en snarvei ned til Fjellstulvannet når jeg skulle lete etter kameraet. Jeg dro tilbake til Fjellstulvannet og tok fram GPS`en for å følge sporloggen. Og gjett hva jeg fant rett ved en bratt skrent; kameraet!! Fyttirakkern å glad jeg ble! Gledesropet skremte nok bort dyr i nærheten:)

Totalt sett ble det en fin tredagers-tur, selv om turen ikke gikk helt som planlagt. Lærdommen etter en slik tur, er at det til enhver tid er viktig å sjekke at man har alt utstyr med seg til enhver tid; spesielt når man har tatt seg en hvil og når man forlater en teltplass.

Klikk på bildet for å se ruta jeg gikk;                           Klikk for å se bilder og videofil;