Skrim og Sauheradfjella

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

Utfordringsetappe: fullført!

Vindfjelltun - Skrim - Sauheradfjella - Svamstul

Var litt usikker på om det ville bli en fysisk utfordring i år, men hell i uhell fiksa det seg sjøl. Vi hadde leid en hytte ved havet som heller kunne defineres som rønnestatus. Vi fikk heldigvis pengene tilbake. Da sto plutselig noen dager ledige fremfor meg. Måtte bare benytte sjansen. Planleggingen gikk unna i en fei, sekken blei pakka med en respektabel vekt på 15 kilo (inkl drikkesystemet på 3 liter).  Samme kriterie som tidligere; gjennomføre innen to døgn. Avstanden skulle også være mellom 75-85 km. Ruta jeg hadde lagt opp skulle starte fra Vindjelltun mellom Siljan og Steinsholt. Første dagen var uten tvil den tøffeste på 4,2 mil. Målet var Styggemann og Skrimfjella. Dagen etter bar det videre til Sauheradfjella på rundt 2,8 mil før jeg tok siste etappe på rundt 7 km til Svanstul hvor Jeep`n var kjørt opp dagen før jeg startet "racet". Været skulle være bra, men alt for varmt, noe jeg skal komme tilbake til senere.

Jeg var på plass ved Vindfjelltun kl.0930, og måtte derfor være fremme på Svanstul innen kl.0930 to døgn senere. Flott natur og mye hytteområder i start og slutten av etappen. Beina tok meg fram uten smerter og blemmer....men etter å ha gått i ti timer kjente jeg det begynte å komme smerter i høyre hæl. Sålene skal uten tvil byttes ut til neste tur.  Jeg kom meg fram til Styggemann 12 timer etter at jeg hadde starta, akkurat tidsnok til å se solnedgangen; helt magisk!! Flott premie. Telt var uaktuelt i varmen, bare en sommerpose, myggnetting og masse myggolje. Fantastisk frihetsfølelse å sovne på en fjellhylle under stjernehimmelen.

Fikk ikke sovi mye da jeg ville få med meg soloppgangen. Skikkelig kodak-moment! Skulle ønske jeg hadde et ordentlig kamera der og da til å fange øyeblikket. Feltkameraet mitt tar stadig dårligere bilder etter flere års bruk. Godt en har mobilkameraet som backup. Får sette det på "lista". Ønsket også en tidlig start da varmen nesten hadde tatt kverken på meg dagen før. Startet å gå 0730 mot Sauheradfjella. Satte på Compeed før jeg begynte å gå, men kjente at jeg måtte teipe i tillegg. Etter noen kilometer teipa jeg igjen begge hælene, ene sida av skrittet samt korsrygg. Sekken og magebeltet gnagde. Paracet måtte slukes:) Har tidligere benyttet meg av bukseseler, men tok på meg belte denne gangen. Skjer ikke igjen! Jeg var ikke framme ved dagens mål før rundt sekstida. Varmen var et element som gjorde at det gikk sakte. En annen ting var den utfordrende overgangen mellom Godal og Sommerseter; Sondalen. Flott villmarksområde, men veldig utfordrende å gå med opp til 40 grader helning de verste stedene. Hadde med meg fiskestang, fisken hoppa rundt meg der jeg lå på neset ved et vann på Sauheradfjella. Hadde nok med å restituere meg:) Brukte kvelden foran bålet med musikk fra mobilen omkranset av flott natur.

Siste dag var kommet. Jeg startet grytidlig da jeg skulle rekke bursdagen til datteren min og ikke minst ha en sval temperatur mens jeg gikk. Jeg var framme ved bilen kl.0730 og klarte målet;

80 km unnagjort på under to døgn!

Fantastisk mestringsfølelse:)

Det er noe spesielt med å sette seg et hårete mål, tyne kroppen helt ut og fullføre utfordringen. Det begynte noen år tilbake da jeg skulle gå fra Gautefall til Skien gjennom Cappelen-skogen; det skulle vise å være et utfordrende terreng. Jeg startet i 2011, men fullførte ikke før i 2015. Det måtte tre mislykkede forsøk til før jeg klarte det i 2015. Samme med strekket Jonsknuten til Luksefjell. Et mislykket forsøk i 2010, men fullførte i 2016. Ingenting er umulig, det umulige tar bare lenger tid!

Erfaring fra turen jeg skal ta med videre;

- bedre sekk for turer med mindre vekt

- ta med salt! Drakk rundt 18 liter vann til sammen på de to første dagene.

- bruke bukseseler istedenfor belte

- nye såler

- lettere turstøvler (brukte jaktstøvlene da sålene hadde løsna på de lettere støvlene)