Alvdal

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

Sensommeren 2014: Vestfjell (Alvdal)

Klikk på bildet nedenfor for illustrert marsjrute.

Tidsrom: 22.august -  29.august

Da var det endelig tid for årets langtur! Mye planlegging og pakking i forkant av turen. Min sekk endte på 26 kilo og Anders sin var rundt samme vekta. I år var det Anders som sto ansvarlig for årets tur. Av erfaring ble vi enige om korte dagsetapper, helst ikke mer enn 10 km. Lengste etappen var ikke da heller ikke mer enn 6-8 km så det virket lovende, spesielt med tanke på vekta vi skulle bære. Dette skulle være en tur som bar preg av å nyte naturen, noe vi absolutt fikk anledning til, unntagen fisk.....kommer tilbake til den:/

Fredag 22.august - Avreisedag

Vi dro avgårde etter jobb fredag ettermiddag. Reisen til Elverum og videre nordover i Østerdalen tar sin tid. Vi var ikke oppe før rundt midnatt, ganske slitne etter en lang dag. Heldigvis fikk vi en god natts søvn i Alvdal hos moren til Anders, Kirsten. En stor takk til henne som stilte opp med hjemmelaget pizza og en kald pils før senga. Gimrende start på ferien!

Lørdag 23.august - Inn på vidda

Endelig var dagen her som vi begge hadde ventet så lenge på. Kirsten (som for øvrig er en topp ambassadør for friluftslivet i Alvdal-området) kjørte oss inn til Kvislåseter som i og for seg ble en humpete tur grunnet dårlig vei. Men omsider var vi framme på formiddagen. Dagens og for så vidt samtlige etapper, var korte sammenlignet med fjoråret på Hardangervidda.

Vi ankom dagens mål etter 2 1/2 times gange. Vi holdt med andre ord et behagelig tempo:). Første mål for turen var Sølnsjødalen og Veslesølnsjøen. Vi fant en topp plass til oppsett av telt og bålplass på vestsida av vannet. Været første dag var skiftende, men stort sett regn. Det stoppet ikke `Gutta på tur` som fikk tatt opp både telt og bålplass etter litt om og men. Det skulle være perfekt og det ble det....nesten. Siden det hadde regna godt denne dagen og foregående dager, ble det en utfordring og fyre opp. Vi fikk det til, men problemet var at det regnet konstant utover kvelden. Vi ga opp til slutt og gikk til hvert vårt telt i håp om bedre vær dagen etter.

Søndag 24.august - Inn til Breisjøseter

Ny dag og nye muligheter for fiske. Gårsdagen var som nevnt nesten perfekt da vi ikke fikk opprettholdt bålfyringa. Vi fikk heller ikke fisk på kroken, noe vi ikke fikk denne dagen heller før vi vendte nesa vestover mot Breisjøseter. Men vi hang ikke med hue av den grunn! Vestfjell har utrolig mye å by på av flott natur, og ikke minst av molter og blåbær. Jeg har aldri sett så rikelig med molter før!

Denne dagen hadde vi i utgangspunktet tenkt å bestige Storsølnkletten, men vi tok en forsvarlighetsvurderring om ikke å gå fjellveien til Breisjøseter. Dagen før hadde vi snakket med lokalkjente som frarådet tur opp på toppen da bestigning og topp bestod av mye stein som var såpeglatte. Ikke så kjekt å gå med tung pakning på glatt stein og regn samt lavt skydekke på toppen av Storsølnkletten. Været kan en ikke gjøre noe med, så vi bestemte oss for den direkte ruta rett sør for Storsølnkletten.

Vi brukte cirka like lang tid som gårsdagens etappe som var like lang som dagens, og var framme i tretida på dagen. Etter å ha etablert teltplassen, samt spist "en bedre" middag fra Real Turmat, tor vi oss en tur opp til setra for en kald pils.....og en smakte så godt at vi tok en til:) Utpå kvelden tok vi noen nye kast med stanga, men også denne gangen uten hell. I tillegg måtte jeg ofre noen spinnere som satt fast i bånn! Det virka som noen hadde lagt en fiskeforbannelse over oss. Vi er foreløpig ikke blitt bortskjemt med fiskefangst på turene hittil (dobbel-argh!!). Vi hadde i alle fall hellet med oss med tanke på bålfyring. Noe av essensen med tur er å se det sprake fra bålet. Balsam for kropp og sjel!

Mandag 25.august - Kanobæring og fisk på kroken

Dagen startet også denne dagen med regn. Vi kjente begge at telta hadde hatt godt av en pause fra regnet....håpet at værtypen skulle endre seg, noe værvarslet kunne bekrefte. Finere vær utover uka. Vi hadde svært skiftende vær hele dagen, men det roet seg heldigvis på kvelden da vi hadde etablert ny teltplass.

Før denne tid måtte vi komme oss opp til Holmsjøen, både med pakning og kano. Vi måtte ta dette i to omganger på en strekning rundt to kilometer. Vi tok første runden med sekkene. På vei opp møtte vi en fisker som nylig hadde vært på Holmsjøen for å teste fiskelykken. Når vi spurte karen sa han først at han hadde fått rikelig med fisk. Vi skjønte fort at vi hadde med en ironisk fyr å gjøre. Han hadde visst prøvd både flue og stang og mente det både var feil vindretning, kaldt vann og andre småting som førte til at han ikke fisk. Festlig kar tenke vi:) Tilbake til bæringa; den tyngste runda fikk vi med kanoen som jeg absolutt ikke kunne tenke  meg å ha privat (,kanoen altså). Det føltes som kanoen var nærmere 40 kg. Men etter mye slit fikk vi kanoen opp til Holmsjøen.

Premien kom når vi kunne sette oss opp i kanoen og nyte turen over Holmsjøen! Etter litt padling fram og tilbake fant vi en perfekt teltplass på et nes. Fiskelykken måtte taes med på en ny test! Denne gang fikk vi endelig fisk! JAAAAA! Anders fikk en flott ørret på rundt 300 gram......YIHAA, endelig!. Den ble sporenstreks rensa og lagt i panna. Den smakte fortreffelig, rene gourmetmaten å regne med sammenlignet med Real Turmat. Kvelden ble kort etter måltidet. Begge var slitne etter dagens økt.

Znoooork....

Tirsdag 26.august- Fiske og avslapning

Dagen startet med noen kast med stanga mens Anders purka og sov fremdeles. Det er det som er så greit med meg og Anders....vi utfyller hverandre på tur. Jeg står alltid opp tidlig og lager morrakaffen og fyrer bål. Generelt er jeg "husmoren" som står for matlaging og Anders står for vedsanking og ettermiddagsbålet......noe i en duren....he-he:)

Vi var begge håpefulle etter gårsdagens fangst, men det ble ingen napp for meg på morrakvisten. Det var tid for frokost; egg og bacon på menyen, heilt topp! Vi fikk kjøpt med fire egg på Breisjøseter og bacon hadde vi ordna med i forkant....luksusmåltid på en telttur! Resten av dagen brukte jeg ikke mange kaloriene bortsett fra noen stavtak vi hadde med kanoen. Vi forsøkte oss både til lands og til vanns, men fisken beit ikke. Heller ikke mark og dupp var noe hell.Dagen startet med regn, og atter regn, spesielt på kanotur rundt på Holmsjøen. Heldigvis letna været iløpet av dagen. Jeg purka og sov litt under tarpaduken, mens Anders bretta opp ermene og tok seg en ny kanotur i håp om fiske. Null resultat:/ På slutten av dagen følte jeg for en real vask og tok meg et bad....grisekaldt! Men utrolig deilig ¨såpe seg inn med godlukt! Kvelden besto av mye bål, noe whisky og samtaleemner fra A til Å.

Onsdag 27.august - Retur med kano og videre nordover

Vi startet dagen tidligere enn vanlig siden vi regna med å bruke mye tid med å få kano og pakning tilbake til Breisjøseter. Men det gikk mye kjappere enn vi planla. Digg! Ble til og med litt rafting på returen. Etter ankomst Breisjøseter og levering av kano, kunne vi ikke dra videre før vi hadde smakt på rømmevaffelen på setra samt en kald pils. Helt nydelig! Kort tid etter dro vi opp til vår nye overnattingsplass mellom Søndre Klettsjøen og Veslsteitjønna. Her fant vi en perfekt teltplass med et bålområde hvor noen før oss hadde laget til to flotte steinstoler.

Etter å ha etablert oss, fyrt opp bål og spist mat tok vi oss en prat om turen videre. Vi kom fram til at vi skulle avslutte turen et døgn tiligere. Mye på grunn av maten som var iferd med å ta slutt, samt at jeg ville teste ut en ny nattbkledning på turen som ikke gikk så bra. Jeg ville krympe ned på tøyet med kun å ta med meg ullundertøy som ikke gikk lengre enn til knea. I tillegg hadde jeg med en sommersovepose som hadde komforttemperatur på 5 grader. I forkant av turen hadde jeg kjøpt med en overtrekkspose. Tanken var jo at vekta skulle bli lettere, men her tok jeg skivebom. Til ettertanke; heller en solid sovepose og bedre ullundertøy for bedre netter. enn å våkne midt på å skjelve som et aspeløv! Var litt på forskerstadie, og er nå en erfaring rikere:)

Torsdag 28.august - Solrik dag og siste dag foran bålet.

Dagens marsjrute gikk nord for Storsølnkletten. Vi stoppet mange ganger under dagens etappe. Mye flotte "Kodak-moments" underveis. Siste natt tilbrakte vi ved Store Follandstjønna.Vi ville prøve fiskelykken en siste gang, men ingen napp her heller. Ganske frustrende med å ikke få mer enn en ørret på kroken.

Vi fyra opp bålet utpå ettermiddagen. Der ble vi sittende og evaluere turen i sin helhet. Vi kom kjapt fram til at dette var en av de bedre turene våre hittil. Jeg og Anders har ikke hatt så mage turene sammen, men allikevel nok turer til å finne ut at vi holder bra i hop på turer.

Det ble rart å komme hjem etter uke i telt på vidda. Det var med blandede følelser. Det er deilig å peie sitt alter ego på turer hvor en ikke har dekning på telefon og kun tenke på hva man skal bruke dagen til....fiske og naturopplevelser! Samtidig dukker savnet til familien når man er på tur og hvor mye man setter pris på dem. Det var utrolig godt å se barna og min kjære kone igjen:)

Nå er det ett års tid igjen til årets langtur.....og vi kan røpe at  det blir Femundsmarka.....