Hardangervidda

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

2013: Hardangervidda

Tidsrom: 11.aug-15.aug. 2013

Transport utreise: Tog Skien-Ustaoset m/togbytte i Drammen

Transport hjemreise: Båt Fjellvåken II Mogen-Skinnarbu, buss Skinnarbu-Vinje Kro, Haukeliekspressen Vinje Kro-Seljord, Telemarksekspressen videre til Skien.

Turrapport;

Søndag 11.august - Rømmevafler, pils og dødsslitne.

GRYTIDLIG dro vi avgårde søndag morgen. Vi var spente, men samtidig sinnsykt trøtte! Dagen startet litt dårlig. Jeg og Anders planla denne turen ifjor også, men den ble ikke noe av. Da jeg printet ut bekreftelsen for togturen, tok jeg ut den for fjoråret. Kort oppsummert ble det mye krøll, men vi kom oss fram til Ustaoset uten billett.

Rundt 12-tida søndag formiddag sto vi klar ved Ustaoset klar for tur! Vi hadde store forventninger til denne turen etter lengre tids forberedelser. Oppstigningen til platået var en tøff start. Andpustne kom vi til "toppen" sørvest for Storhovda. Foran oss sto Hardangerviddaplatået.....for et mektig syn!

Etter en 3 timers gange fra Ustaoset (inkl pause) ankom vi Tuva turisthytte. Vi hadde fått med oss at de serverte gode rømmevafler på hytta, noe vi kunne bekrefte. Smakte sinsykt godt med en kald pils i sola! Litt etterpåklok fant jeg fort ut at rømmevafler ikke var noe for magen. Måtte knipe igjen resten av turen denne dagen:/

Etter rundt åtte timers gange kom vi til planlagt overnattingsplass rett nord for Heinseter kalt Bleiketjønnan. Ifølge Statens Kartverk skulle det være fine ørretvann. Slitne som vi var orket vi ikke noe fisking denne dagen. Etter å spist litt, samt fått i oss noe kaffe og brunt var det godt å få lagt seg. Til info hadde Anders i forkant av turen slått til på et salg av telt fra Helsport og ble noen kroner fattigere etter kjøp av Ringstind Superlight. Med det ble vi to gode naboer i hvert vårt telt. Nå kunne vi fise og snorke så mye vi ville....deilig!

21 km ble det denne dagen.Tid brukt 7,5 time.

Mandag 12.august - Høyt tempo og en liten knekk

Denne dagen som de andre dagene startet med egg og bacon. En superduper start på dagen! Været var noe dårligere enn gårsdagen, men vi kom oss unna regnet. Vi prøvde noen kast på Bleiktjønnan før avmarsj, men uten hell. Mest sannsynlig hadde vi ikke vinden med oss.

Klokken 09:22 dro vi avgårde til neste fiske/overnattingsplass lenger inn på vidda. Målet var Geitvassdalen,kjent for å være et fiskeparadis. Vi startet forholdsvis rolig men vi fikk opp farta ganske kjapt. Til tider hadde vi hastighet på rundt 6 km/! Stiene var jo til tider rene motorveien! Det måtte bare komme en smell! Og den kom like øst for Rauhelleren ved stien langsmed Djupa. Anders hadde gått tom for vann og det ble bare stopp! Vi fikk i oss en Nutrilett-bar og blodsukkeret steg til himmels....en kort stund. Ved øvre bru over Djupa tok vi en lengre rast før vi tok siste bit av turen til 2.overnattingsplass.

Geitvassdalen hadde den beste rasteplassen på hele turen. Vi fant tørre røtter som kunne brennes samt flatmark perfekt til teltplasser. Satte også opp en improvisert gapahuk med tarpaduken i ly for regn og vind. Vi prøvde oss med fiskestanga både mandag og tirsdag uten hell denne gangen også. Bra vi hadde med nok mat!

Avstanden denne dagen ble på 22 km. Vi brukte 8,5 time distansen.

Tirsdag 13.august - Regn og reinsdyr

Dagen startet med regn,noe det hadde gjort så og si hele natta. Det dårlige været følgte oss stort sett hele turen denne dagen. Vi hadde planlagt neste overnattingsplass rett øst for Lågaros turisthytte. Det viser at begge var i såpass god form at vi bestemte oss for å gå noen kilometer ekstra så det ble mindre å gå siste etappe mot Mogen. Underveis på turen så vi en reinsdyrstamme, et flott syn! Fisketjønnan hadde heller ikke noe fisk å tilby til "Gutta på tur"!

Avstanden denne dagen ble på 18 km. Vi brukte 6,5 time på distansen.

Onsdag 14.august - Sjarmetappen

Siste etappe til Mogen var kun på 11 km. Vi tok oss god tid denne morgenen og været var strålende med noe kald vind. I subbetempo begynte vi på nedstigningen mot Mogen turisthytte. Vi følte på oss at det var litt rart å forlate Hardangervidda. Vi hadde jo hatt noen supre turdager selv om fisken holdt seg unna være lekre fiskekroker. Samtidig vet vi at det ventet en kald pils på turisthytta. Det tok ikke lange tida at Speedy (Anders) fikk opp marsjtempoet igjen. Vi lå på jevnt 5-6 km/t de siste kilomtrene!! Det var så vidt jeg klarte å holde tritt og måtte be`n roe ned tempoet...he-he.

Pilsen var der og vi reserverte også plass til middagen senere på dagen som var lammeskank og urtemos. Vi var begge enige i at dette var sinnsykt godt og en topp avslutning på turen. Mette og fullt av gode minner fra en topp tur var vi klar for en siste natt i teltet. Trodde vi hadde nådd bunnen av temperaturskalaen på vidda, men morgenen etter var det is på teltet. Dette hadde visst vært nede i 5 minusgrader iløpet av natta.

Torsdag 15.august - Hjemtur

Turen over med Møsvatn i Fjellvåken II med sol og skyfri himmel var uten tvil en "højdare" på turen. Bussturen var noe annet da jeg nesten fikk brekninger av kroppslukta etter 7,2 mil på bena. Jeg syntes syns på medpassasjerene på vei hjem til Skien.

Denne turen anbefales til det fulle, men for at dagsetappene ikke skal bli for lange anbefaler vi en ekstra dag på marsjruta. Daglige etapper på maks 15 km er mer å foretrekke.

Det var turen for i år. Neste år skal vi "erobre" områder lenger nordøst.