Sauheradfjella

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

Våren 2018: Sauheradfjella

Nå var det 4 år siden sist vi har på Kroktjønn. Det var på tide med en tur igjen til favorittstededet vårt på Sauheradfjella. Vi gikk opp fra Nordagutu-siden, noe som ble en ganske utfordrende tur grunnet varmen. Etter en ganske svett tur kom vi fram på tidlig ettermiddag (26.mai). På veien opp traff vi også på en ganske hissig hoggorm. Dagen ble brukt til fisking, testing av VHF-radioer i forkant av langturen og tid foran bålet med god mat og drikke. Natta tilbrakte jeg under åpen himmel, noe som kunne vært enda bedre dersom myggen ikke hadde vært så hissig. Nedenfor finner dere et knippe bilder fra turen.

Våren 2014: Sauheradfjella

Dette hadde vi gledet oss lenge til, årets første tur sammen! Rett etter jobb den 9.mai dro vi rett til fjells. Målet vårt var Sauheradfjella med håp om fiske. Det skulle vise seg at vi nok var litt for optimistiske:) Samtlige fjellvann vi var innom hadde isflate. Hadden vi bare ventet en uke ekstra, ville nok mesteparten av isen ha smeltet. En erfaring rikere!

Men snø og is stoppet ikke gutta....vi var såpass gira på denne turen at vi stampa oss fram i snøen. Heldigvis var snøen kram og til tider isete å gå på, så det var greit å komme fram. Ett par timer etter at vi parkerte bilen, fant vi en perfekt plass. Der var vi i tre dager og hadde det helt topp. Stikkord for tur var slappe av foran bålet, stampe i snø, nyte utsikt, stillhet, god mat, og bål, bål og bål.

Hit kommer vi igjen ved en senere anledning!

Bilder fra tur

Videosnutt

2012: Skrim - og Sauheradfjella

Turen i lavlandet var plan B for sesongen 2012. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å reise på Hardangervidda men grunnet sen snøsmelting måtte vi avlyse turen.

Tirsdag 19.06.12

Tidlig tirsdag morgen sto to spente turkarer på togperrongen klar til en langtur. Vi tok toget fra Skien til Notodden og buss videre til ingenmannsland mellom Notodden og Kongsberg. Første dag ville være en transportetappe til Skrimfjella. Avstanden ble på rundt 20 km, med en ganske tøff sluttetappe hvor vi besteg 400 høydemeter på ett par km. Rett nedenfor høydedraget Styggemann fant vi en flott overnattingsplass hvor vi håpet på noen napp på snøret. Etter å ha etablert oss, tok vi med oss en pils opp på Styggemann som viste seg fra sin beste side med glimrende utsikt.Vi så milevis i alle himmelretninger. Når vi kom ned igjen prøvde vi oss på noen kast, men det er et dårlig tegn når mygg og fluer bader i vannet uten at fisken kommer:( Ingen fisk denne dagen.

Onsdag 20.06.12

Ny dag, nye muligheter. Vi håpet på en rask etappe denne dagen slik at vi kunne fram til foten av Sauheradfjella relativt tidlig så vi kunne bruke mye av dagen til fisking. Vi merket dagen før at det var ganske vått i terrenget og jeg visste fra tidligere turer at vi måtte forsere Solum-marka. Mye av terrenget består av myr, så jeg hadde en rett i mine tanker om at det ble en tung dag. Vi brukte hele dagen og det ble en mental prøvelse for oss begge. Vi kom allikevel frem til dagens mål, selv om vi brukte 9 timer på litt i overkant av 20 km.

Vi fant en hytte ved demingen av Ørjevatnet som hadde en perfekt teltplass. Vi benyttet oss også av benkplassene til hytta samt dofasilitetene. Takk for lånet! Etter et "bedre måltid" tok vi fram fiskestanga for å prøve fiskelykken. Vi merket oss at det vaket noe,men det ble lite med fisk. Anders prøvde oteren sin, men det funket dårlig. Han fikk allikevel en liten ørret som vi skulle fortære senere på kvelden. Vi ville først forsøke oss på pannekaker. Anders hadde med en pakke som bare behøvde tilsetning av vann. Resultatet ble veldig dårlig! Men det smakte iallefall pannekaker:) Fisken derimot smakte fortreffelig.

Torsdag 21.06.12

Vi merker på kroppen at den har gått noen mil. Men det er utrolig hva en bedre frokost med egg og bacon gjør med kroppen. Vi gjorde oss klare til en ny dag med masse flotte naturopplevelser i Sauheradfjella. Dessverre fikk dagen et annet utfall enn planlagt. Jeg fikk mobilforhold på Sauheradfjella og fikk vite at en av kattene våre måtte avlives. Humøret mitt gikk til bunns. Jeg ble enig med Anders om at vi kom oss ned på andre sida av fjellet og tok toget hjem igjen fra Nordagutu. Turen over fjellet bød allikevel på mange flotte opplevelser. En av de var bl.a. av en elgokse som svømte over et lite vann. Fantastisk å bivåne. Samme vann bød på mange fisk. Dette er et sted vi må dra tilbake til. Vi tok en kjapp tur innom Narefjell som hadde topp utsikt. Jeg fikk se store deler av ruta vi hadde gjennomført på tre dager. Turen ned fra Narefjell til Nordagutu bød på utfordringer med orientering grunnet dårlige stier samt muskler som var gode og stive. Siste dag ble en etappe på i underkant av 20 km.