Femundsmarka 2015

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

Årets langtur er over for denne gang. Vi har hatt en alle tiders tur med mange opplevelser som kan fordøyes i mange år framover. Været var skiftende, med topp vær i første halvdel og skiftende på slutten av turen med en kald nordavind. Fisken beit til og med på denne turen, og det er jammen ikke verst for meg og Anders. Maten smakte ekstra godt når Anders hadde med Serrano-skinke vi rulla rundt fisken, og potetmos som tilbehør. Litt drama ble det på vei opp, med en defekt coil på bilen, men det ordna seg. Med fulladede batterier ser vi fram mot neste tur i 2016. Nedenfor finner du en turrapport skrevet underveis på turen. Helt nederst  har jeg lasta opp ruta vi padla, samt en god del bilder og noen videosnutter. Enjoy!

Før avreise

Planlegging og pakkefasen er så og si ferdig.

Har for årets tur oppgradert utstyr ganske godt med ny kano og en del tilleggsutstyr til denne.

Turen i år starter øst for Rogen på svensk side. Målet er å komme over på norsk side på en dag. Jeg vet fra tidligere ekspedisjon at dette vannet ikke er lett å forsere. Når det først blåser opp, er  det utfordrende med kano. Derfor har jeg ordna med spruttrekk til kanoen. Dette hjelper oss mye både mot vind og høye bølger, samt regntunge dager.

Sekken er så og si ferdig pakka. Tror aldri sekken har vært så godt utnytta som på denne turen. Jeg tuller ikke når hvert eneste hulrom i sekken er utnytta. Jeg har uten tvil tatt med meg mere "luksusutstyr" enn jeg pleier som hengekøye, fjellduken, samekniven++. Det blir lite med bæring av sekk, men det er noen steder hvor vi må bære kano for å komme til nytt vann.

Fordelen med å komme tidlig til Femundsmarka sesongmessig, er lite mygg, og ikke minst at vi opplever å se kanoer i "hvert eneste sund". Jeg håper og tror vi kommer til å ha marka mer for oss selv med å dra rundt midten av juni. Vi får se om teorien min stemmer om noen dager:) Fisken er jeg mer usikker på. Jeg og Anders hadde en felles bekjent som nylig var i marka. Han kunne fortelle at det hadde vært lite med klekking av insekter mens han var der. Vi får krysse fingrene. Nå er ikke akkurat jeg og Anders bortskjemte med å få masse fisk på kroken, så terskelen er uansett lav før turen.

Fredag 19.juni – Reisedag

Vi planla å reise rundt 11-tida, men først noen timer på jobb. For Anders sin del ble jobbtida avbrutt av en brannøvelse. Vi hadde begge tankeflyten heeeelt andre steder enn jobbrelatert denne da`n. Heldigvis gikk tida fort. Litt etter klokka 11 grabba vi med oss mat fra Narvesen og gassa på retning Oslo, og videre mot Trysil og inn på svensk grense. Det var i alle fall planen:/ Kommer tilbake til denne biten.

Tilbake til Elverum på lasteplanet til Viking.

Vi kom etter hvert ut av Oslogryta og E6. Elverum neste stopp. Her fikk vi i oss et bedre måltid; jeg elggryte og Anders med biff. Gode og mette gassa vi på videre retning Trysil. Etter noen kilometer fra Elverum skjønte jeg fort at noe var galt med bilen. Motorlampa begynte å lyse, og det var liten effekt å få ut av motor`n. Vi stoppa og jeg ringte en bekjent som hadde god peiling på Volvo`er. Etter noen runder spørsmål og svar kom vi fram til at en av sylinderne hadde tatt kvelden. Jeg fikk etter hvert ringt Viking som kom etter en times tid. Han fikk kjørt en diagnose på bilen og kom fram til at en av coilene var defekt. Off, hva skjedde nå tenkte vi….var turen over??

NEIDA.......veihjelpemannen fra Viking var visst en ihuga fisker. Ikke det at dette var en fordel, men skal si han fikk snudd på enhver stein etter en coil til bilen. Han ringte rundt og fikk omsider skaffa den eneste coilen som var til vår bilmodell av en kar i Elverum. YESSSS! Han fikk bilen på lasteplanet og kjørte oss tilbake til Elverum, henta coilen i en postkasse, kjørte til verkstedet, kobla til ny coil og ferden kunne gå videre. Vi ble nok 3-4 timer forsinka, men hva så! Vi var på veien igjen. En stor, stor takk til Viking i Elverum. Utrolig god service!

Vi kom etter hvert fram til en parkeringsplass ved Myskelåsen på svensk side (kl.2300). Kraftig forsinka, men det gjorde ingenting...vi var på tur og endelig framme. Over 1 uke til vi  så bilen igjen....bye-bye. Etter en reisetid på 12 timer,starta turen brått med tung bæring over Myskelåsen til Vestre Abborvikarna. Jeg veide ikke sekken, for jeg visste uansett at det kom til å bli en sinnsyk tung etappe. Hadde jo ikke spart på noen ting siden vi skulle bruke kano som transportmiddel under turen. Ruta vår kom til å bestå av lite forseringer med bæringer og takk og pris for det.

Bæringene over høydedraget fra veien ved Myskelåsen til Vestre Abborvikarna var som forventa en tung etappe. Vi måtte gå to omganger når vi hadde kanoen med. Heldigvis kjøpte jeg med sekk til kanoen. Bæreevnen til sekken var ekstremt dårlig. Jeg vet at Bergans har bæremeis for kanoen, og regner med den må kjøpes inn om det blir lengre etapper med bæring ved senere turer.

Etter å ha etablert overnattingsplasser ved vannkanten; jeg under en tarpaduk (orka ikke å sette opp teltet) og Anders i sitt flunkende nye telt tok det ikke lange tida før det var nattatid. Fikk pakka meg inn i soveposen i to-tida. Ekspedisjonen for 2015 var omsider i gang. For en minnerik dag!

Lørdag 20.juni - Rå naturopplevelse på Rogen

Dagen starta tidlig for min del, mest fordi jeg var gira på å starte turen. Natta hade vært kald, men fikk pakka meg såpass godt inn i soveposen at det kun var nesetippen som bar preg av å være i det fri. Dagens store mål var å komme til Reva som var på vestsida av det store vannet Rogen. Da jeg var i Femundsmarka tilbake i 2008, var det mye vind når vi kom til Rogen. Den gang var heldigvis vinden i vår favør, vind fra øst. Vi satte seil med tarpaduken og var framme i Femundsmarka på rekordtid. På årets tur ville det ifølge yr.no komme sidevind fra sør. I beste fall håpa vi på vindstille eller nok en gang vind fra øst.

Før vi kom til Rogen måtte det forseres noen vann. Her nevnes Vestre og Østre Abborvikarna samt Lille og Store Tändsjön. Jeg kom ut av tellinga, underveis, men det ble MYE bæring av kano. Jeg regna med at noen stryk kunne forseres med kano, men det var altfor lite vannføring. Da ble resultatet ut og inn av kano x antall ganger. Først bæring av sekker, deretter bæring av kano. Vi fikk med andre kjørt blodsukkeret til bånns og var ikke framme ved Rogen før rundt 5-6 tida på ettermidda`n. Vi brukt rundt 5 timer på 10 km, og vi hadde ennå litt over 10 km igjen. Det så ikke lyst ut med å nå målet om å komme fram til Reva da det var en god avstand igjen. Fordelen var at det nå kun var strake veien over vannet uten bæringer. Motivasjonen fikk et realt spark i baken når vi kom til Rogen. Det var vindstille og speilblankt vann. Det var helt fantastisk!! Etter å ha tatt en haug med bilder og fordøyd en sinnsyk naturopplevelse valgte vi å prøve å nå målet vi hadde satt. Vi tok noen snarveier rett over Rogen, og valgte å ikke følge ikke fastland da et var stabilt vindstille. Jeg vet fra tidligere ekspedisjon at det kunne være risikofullt å være langt unna land når man satt i kano , men det viste seg heldigvis å være rett avgjørelse denne kvelden. Etter noen stopp kom vi fram til Reva kl.2040 på kvelden.

Gulroten for å komme fram var en noe forsinka middag med ytrefilet, gratinerte poteter,tomat og barnèsaus. Det smakte helt himmelsk! Vi ble begge ganske døsige etter middagen, så veien til senga var ganske kort denne kvelden. Nok en begivenhetsrik dag turen. I morgen skal vi inn i ekte villmark!

Søndag 21.juni - Villmarken kaller

Mindullness - i ett med naturen

Skulle tru jeg ville sove lenger nå som jeg har barnefri, noe jeg for så vidt klarte med å strekke tida med 1 1/2 times tid til kl.0730!!

Starta dagen med mindfulness. Det er spesielt å sitte ved et vann som er blikkstille, vannet som sildrer i bekken, og fuglen som kvitrer. Kona sier at når jeg drar på tur, er et av formålene at jeg skal "jorde" meg. Det kan stemme ganske bra, for bedre måte å lade batteriene på enn å dra på turer i marka eller fjellet kan jeg ikke tenke meg. Anders er flinkere til å sove ut enn meg. Måtte til slutt bort til teltet for å høre om det var liv. Det var det så absolutt utifra snorkinga å dømme:)

Frokosten ble fortært, og snart var det på tide med nye padleøkter. Denne dagen var målet Styggsjøen via Revsjøen. Vi møtte på en tung regnbyge underveis. Godt vi hadde spent på spruttrekket. Den holdt oss god og tørr, men ble ikke brukt flere ganger iløpet av turen.

På vei mot ny camp tok vi oss en tur innom Styggsjøkoia. Vel verdt en titt når vi først skulle forbi. Den ble bygd på 70-tallet, antageligvis for turgåere. Vi kom heller ikke denne dagen unna bæringer. Det ble totalt fire av dem. Fiskestanga mi fikk gjennomgå  da vi skulle trekke kanoen over lyngen på en av bæringene. Håndtaket knakk og fikk dermed forsøkt meg på litt spjelking. Ingen tvil om at neste års turbudsjett må inkludere en ny fiskestang.

Vi fant til slutt en flott plass ved en holme ved Styggsjøen. Bålplass og teltplass ble etablert etter mye om og men. For min del måtte det til tre forsøk før jeg var fornøyd med planeringa hvor teltet skulle stå. Anders derimot fikk teltet sitt ganske kjapt opp.

Kvelden på ny plass var nok en minnerik kveld. Vindstille, spraking fra bålet, gode historier, noen kast med stanga.....helt perfekt. Bare et lite unntak.....ingen fisk på kroken! Fikk prøve oss med både dorging, dupp med mark og vanlig sluk men den gang ei. Vi gir oss ikke! I morgen skal vi gå til et par vann som ligger i nærheten. Får håpe vi har hellet med oss.

Mandag 22.mars - Endelig fisk!

Steking av fisk på steinplate.

Idag håpa vi på fiskelykken. Vi tok kano`n over vannet og satte til fots mot to vann som lå rett sør for Styggsjøen. Det første vannet var vi uheldig med, men vann nr.2 derimot fikk begge rykk i snøret. Jeg fikk en abbor på rundt 500 gram, mens Anders tok den største fangsten med to abbor. Den ene var rundt kiloen, en skikkelig rugg. Tilbake på leirplassen gjorde vi klart til et festmåltid; abbor og fløtegratinerte poteter. Vi laga til en steinplate ved bålet som vi fyrte godt oppunder. Når steinplata var rykende varm, helte vi på litt olivenolje og freste fisken på steinen. Morsomt påfunn, og maten smakte utsøkt!

Må nevne kort at vi tok oss et bad i dag. Det var GRISEKALDT, men lukta litt bedre enn før jeg hoppa i vannet:)

Resten av kvelden ble en hyggestund foran bålet med backgammon. Prøvde oss også på sjakk, men fant fort ut at backgammon passa oss bedre. Imorra skulle vi til ny plass etter å ha vært på samme sted i to dager. På tide å oppleve ny vakker norsk natur i Røavassdraget.

Tirsdag 23.mars - Flytting av leir

I dag skulle vi flytte campen. Dagen startet med gråvær og en guffen nordvestlig vind. Vi skulle vi forflytte oss ned til Storrundhåen.

Vi fikk i oss frokosten (havregrøt) og pakka  sammen utstyret. Når jeg var her i 2008 kryssa vi Rogen med tarpaduk som seil. Siden vinden var i vår favør denne dagen, ville jeg teste ut om det fungerte i vinden på Styggsjøen. Resultatet var ikke mye å skryte av. Vi kom frem til at det for lite vind og tok fatt med årene i stedet. Etter et par bæringer var vi omsider nede på Storrundhåen.Vi peila oss til slutt mot et perfekt teltområde i nordvestlige del av vannet. Etter å ha etablert oss, ville vi prøve fiskelykken igjen. Motivasjonen var på topp etter gårsdagens abborfangst.

Anders fikk en rugg på kroken, men mista den dessverre like før han kulle ta den med håven. Jeg derimot ga opp etter å ha mista to sluker og en spinner. Istedenfor, siden det var St. Hansasften sørga jeg for et flott leirbål. Det ble nok en kveld med gode samtaleemner fra A til Å, kortspill og noen små drammeglass.

Onsdag 24.mars - Kryssing av Rogen

Sterk vin på Rogen

Dagen starta med nok en gang med gråvær og regn, men ble etter hvert bedre. Overraskende nok har Femundsmarka noen steder gode nok forhold til å komme seg på nett. Har derfor hatt muligheten i ny og ne til å komme meg på nett for å sjekke værvarslet. Siden vi skulle tilbake over Rogen var det viktig å ha vinden i ryggen. Morgendagen så derfor veldig lysende ut, med nordvestlig vind. Det eneste minuset var at vinden kunne være noe sterk med 6 m/s styrke. Vi kom frem til at vi så an vinden iløpet av dagen, og evt. tok turen over Rogen et døgn tidligere enn planlagt.

Senere på dagen tok vi avgjørelsen; det var meldt rundt 5 m/s vindstyrke på kvelden og værsvarslet for morgendagen viste vindstyrke opp mot 8 m/s. Fredagen var ikke noe særlig bedre. Vi bestemte oss derfor for å dra på kvelden. Om ikke ville returen tilbake bli litt mer spennende enn vi ønska. Må bare nevne at jeg tok en harr på ca 250 gr før vi dro fra stedet. Vi sparte den til kvelds.

Etter noen bæringer var vi tilbake på Rogen. Vinden var heldigvis i vår favør, nordvestlig. Returen gikk over all forventning. Den store flaskehalsen var Rödviken og den tok vi sjansen på å krysse rett over med en distanse på rundt 1,5 km. Selvfølgelig måtte det bli litt mer spennende enn vi ønska når vi var midtfjords. Vi har iløpet av turen blitt mer erfarne med kanoen og takla bølgene bra, som faktisk skumma i toppene. Vi var tilbake i "sikker havn" omtrent 2 1/2 time etter vi starta padlingen på Rogen.

Vi fant oss en perfekt teltplass rett ved Rogen. Teltoppsetting og bålplass ble satt opp på rekordtid. Harren jeg fikk på kroken tidligere på dagen ble ferdig filtrert og Anders hadde spart på en spansk skinke som vi rulla rundt fisken. Ved siden av hadde vi potetmos. Et godt måltid på slutten av dagen. Det ble et lite slag med backgammon og så var det nattatid.

Imorgen skulle vi ta en tur til Rogenstugen og skaffe oss et fiskekort for resten av turen. Skitt fiske!

Torsdag 25.mars - Tilbake til Vestre Abborvikarna

Tilrettelagt for turfolket i Sverige.

Vi våkna opp til en kald nordavind. Ingen tvil om at det var et temperaturskifte på  gang. Tanken var at vi skulle fiske litt på Rogen fra land og fra kanoen, men siden det var så guffent endra vi på planene. Vi bestemte oss for å dra oppover til Vestre Abborvikarna tidligere enn planlagt. Men før vi pakka sammen sakene dro vi opp til Rogenstugan som var like ved teltplassen. Vi håpa på en dusj, men det eneste de kunne tilby var en badstu som de kunne fyre opp. Det hørtes deilig ut, men siden vi var så fast bestemt på en dusj, takka vi nei. Vi fikk i det minste kjøpt med oss litt godteri og noen pils til å ha foran bålet på kveldinga.

Etter å ha fått pakka sammen sakene begynte returen tilbake til Vestre Abborvikarna der vi starta turen.  Anders prøvde fiskelykken underveis og fikk napp på en 550 grams ørret.

Siste bæringen før ny overnattingsplass var på rundt 1,5 km, en av de lengste på årets ekspedisjon. Jeg ville ta vi skulle ta kanoen og bære, mens Anders derimot vile ta elva oppover som medførte en 5-6 bæringer (dobbelt dersom man beregner først sekker, så kano). Vi møttes på halveien og gjorde et kompromiss om først å bære sekken gjennom skauen og ta kano opp vanna etterpå. Sånn sett gikk kanobæringen kjappere og begge var fornøyd med beslutningen. Nok en grunn til at vi passer godt ihop som turkompiser; vi lytter til og respekterer hverandres ønsker og kommer fram til et forslag som begge er tilfreds med.

Det ble sent når vi kom opp til ny teltplass. Etter et måltid med Real Turmat og båltid, ble det godt med en god natts søvn.

Vi kom fram til iløpet av kvelden, at siden vi var så nærme og ikke hade brukt en ekstra dag i Femundsmarka, bestemte vi oss å reise hjem et døgn tidligere enn planlagt. Ekstradagen skule vi som tidligere nevnt ha til overs dersom vi ble værfaste grunnet vindforholdene på Rogen. Ørreten pakka vi inn i en pose og sparte til middagen neste dag.

Fredag 26.mars - Hjemreise

Nok en natt med regn. Jeg var først oppe igjen. Det har begynt å bli en vane på turene våres. Vi har fått såpass rutine inn i turene at jeg tenner opp morrabålet og lager frokost og kaffi. Anders sanker stort sett ved, og jeg står for matlaging. Vi er iferd med å bli som et "gammalt ektepar":)

Dette stedet komibinert verksted med slag av loppis og korv:)

I dag var det en kald nordavind. Kvelden i forveien snakka vi om at det kunne være aktuelt med å dra ett døgn tidligere hjem. Vår siste overnatting planla vi å ha der vi starta turen; østsida av Vestre Abborvikarna. Vi fikk i oss en god porsjon grøt hver, pakka sammen sakene og tak fatt på de siste padletakene for årets tur. Det var med blanda følelser vi padla Vestre Abborvikarna. Vi var begge litt vemodige siden vi var på siste del av ekspedisjonen. Samtidig var vi begge enige om at turkvota var fylt opp bra hos begge. Denne turen kunne vi leve på lenge framover. Nå skulle det bli veldig godt å se kone og barn igjen!

Da vi kom fram til siste overnattingsplass var det bare en kort gåvstand til bilen. Valget ble tatt; vi drar hjem! Kanoen ble pakka sammen og etter to turer over Myskelåsen var vi på satt vi i bilen med nesa hjemover. Det skulle bli utrolig deilig å se dusjen igjen! Det var over en uke siden sist kroppen lukta greit:/ Og ikke minst, sove i senga igjen!!

På veien hjem tok vi en stopp ved Särna, ei lita bygd midt i ingenmannsland. Det var litt av en opplevelse for her stod tida virkelig stille. Kjøpte med oss en "korv" og kaffe og stoppa ikke før vi var i Løten hvor vi også tok en stopp etter fjorårets tur. Her tror jeg de faktisk må ha Norges største kebabrull!

Nå blir det ingen langtur før neste år, og da er det Anders som er turansvarlig. Gleder meg til å se hva han planlegger. Turbatteriet er i alle fall lada opp til å vente 1 år. Nå er det familietid og kanskje noen kanoturer med de små....eller sjørøvertokter som eldstemann kaller det:)

___________________________________________________________________________________________

Her finner du litt mer detaljer rundt turen

Trykk på bildet nedenfor for å se ruten vi padlet