Femundsmarka 2018

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

Tre år etter forrige tur i Femundsmarka, var vi endelig tilbake igjen! Denne gang tilbrakte vi mer tid på svensk enn norsk side. Vi var heldige med både vær og en villmark kun for oss selv. Møtte kun på to mennesker iløpet av de seks dagene vi var på tur. Planen var ni dager, men når det ble varslet om økt vindstyrke på Rogen, valgte vi å krysse tidligere enn planlagt. Vi startet fra Öster Vingarna ved Käringsjövallen, og kom oss til Vonsjøen via Bredåsjön og Läsjön. Masse flotte turopplevelser underveis. Nedenfor finner du en rapport fra årets tur

Fredag 8.juni -  Reisedag

Reisetiden fra Skien til Käringsjövallen med stopp i Elverum, tar mellom 7 og 8 timer. Vi hadde en løs plan om en  overnatting underveis, men etter en matbit i Elverum og drivstoff på tanken, ble det strake vegen til villmarken. Rundt kl.0200 stod vi parkert på Käringsjövallen. Fra bilen var det kun en snau kilometer inn til Öster Vingarna. Etter to bæringer og teltoppsetting så vi morgensola dukke opp før vi sov noen fattige timer, klar til første ekspedisjonsdag.

Lørdag 9.juni - Kryssing av Rogen

Dette var andre tur til Femundsmarka for meg og Anders og tredje for min del. Var her første gang i 2008. Denne gang skulle ferden gå til Bredåsjön/Vonsjøen, et område  vi ikke hadde vært i før. Værvarselet meldte lite vind idag; dette var rette dagen for kanopadling på Rogen. Dagen startet rundt åttetida, kun fire timer søvn denne natten. Ally-kanoen ble snekret sammen, teltene pakka sammen, og sekkene plassert i kanoen. Frokost med egg og bacon; nå var vi klare igjen! Myggen var også klar for oss, eller det vil si mest Anders. Jeg fikk kun noen få myggstikk på turen, mens Anders sørget for å ta seg av resten av myggstikka. Han ble bokstavelig pepra med stikk, noe et bilde kan bevise lenger ned. Vannet var blikkstille på  Öster Vingarna, noe det også var på StorTandsjön og innsjøen vi var mest spent på ; Rogen. For å komme seg ned til Rogen fra Käringsjövallen, må man bære kano og pakning fire ganger, eller åtte ganger da vi først må gå ned med sekk for så og hente kanoen. Det er alltid litt spesielt å komme ut på Rogen; er det stille vann, eller har det begynt å blåse opp? Vi var nok en gang heldig. Det var som en repetisjon av forrige tur; speilblank Rogen så langt øyet kunne se. Fantastisk mektig øyeblikk! Vi kryssa Rogen på drøye 20 minutter. Vi padla gjennom Bredåholmarna, og fikk  nok en gang bevist hvor raskt vinden kan endre seg. Den  økte når vi nærmet oss land, og bølgene skummet bra på slutten.  Vi var fremme ved bålplassen rundt kl.1900. Tørt som det var i skogen, og bålforbudet som hadde blitt innført som følge av dette , valgte vi kun å bruke primusen på turen. På tradisjonelt vis hadde jeg tatt med indrefilet, gratinerte poteter, bèarnaisaus og cherrytomater til første dag i villmarka. Maten smakte selvfølgelig ekstremt godt!

Søndag 10.juni - Fisk på kroken

Vi starta dagen med den lengste transportetappen når det gjaldt bæring av kano; fra Rogen til Bredåsjön. Heldigvis var det en gulrot midtveis på ruten; Bredåtjärnen. Vi hadde fått gode tips om god størrelse på fisken i dette vannet. Samtidig fikk vi et hvileskjær fra bæringen   da vannet var underveis på ruta. Etter noen få kast kjente jeg det røska i snøret. Fisken hang  på mens jeg snurra inn . Og nå kom den delen jeg ble frustrert over. Like ved kanoen så  vi ørreten som var minimum mellom 500-600 gram. Akkurat når jeg skulle dra fisken over i kanoen, glapp den. Da kom jeg på hva neste investering skulle bli; håv. Vi prøvde mange kast i etterkant, men uten resultat. Ruggen hadde forsvunnet!  Vi ble begge så gira i etterkant, at vi bare måtte innom vannet igjen på returen for mer fisking.

Vi padla inn til land, og gjorde oss klar til resten av bæringen; opp til Bredåsjön. Vi hadde en løs plan å avslutte dagens etappe ved Bredåsjön , og krysse  vannet på mandagen. Vi hadde mer krutt igjen i kroppen, og valgte å fortsette til sørøstenden av Bredåsjön. Vi etablerte camp, fikk i oss litt mat, og tok noen kast på første vannet som var i le for Bredåsjön. Anders trodde først  kroken satt fast i noe, men han hadde fått los på  en sværing. Endelig tenkte jeg; nå kom fisken på rad og rekke, og turmaten kunne legges til side! Anders fikk fisken opp av vannet; gjedde, sikkert rundt kiloen. Dette var "gjeddeland". Kort tid etter fikk Anders enda en gjedde på kroken, og denne var dobbelt så stor. Mer fisking på denne sida i le av Bredåsjön ble det ikke.  Anders prøvde noen kast i Bredåsjön  utover kvelden, men uten resultat. Jeg derimot nøt resten av kvelden på en fjellknaus og titta utover den rolige Bredåsjön med den mektige naturen rundt seg. Et fantastisk sted å være!

Mandag 11.juni - Grensesonen

Våkna av regnet som plasket lett på teltduken. Det var gråvær, men det skulle lette utover dagen. Etter siste frokost med egg og bacon,  pakking av sekk og telt, satte vi oss i kanoen for en mindre padling på i underkant av 200 meter til dagens første bæring. Dagens rute var opp til Läsjön og videre inn til Vonsjöen  og til vestlige enden av vannet på norsk side.  Bæringen til Läsjön er i enkelt terreng og avstanden er på i underkant av 1 km. Naturen rundt Läsjön bærer preg av skikkelig villmark; urørt natur.  Skikkelig flott sted!  Her er det forøvrig ikke lov til å fiske.  Vi  håpet at Vonsjøen kunne bringe oss fiskelykken tilbake. Vinden hadde løyet ganske bra når vi starta padlingen og midtveis  var det vindstille og sol; kunne ikke bli bedre, eller jo, fisk. Kjapt oppsummert ble det ikke noen fisk på Vonsjöen. Underveis stoppa vi på en øy som har grensen Norge-Sverige midt på øya. Måtte jo gjøre som sikkert en haugevis av andre har gjort, tilbringe lunsjen på hver vår side av grensen:) Ikke lange tida etter var vi ved den østlige delen av Vonsjöen. Vi laget en camp ved Vonsjøtjønna og fikk i oss  litt mat. Jeg hadde under turen lyst til å ta en topptur, og siden det var mer igjen av dagen, snøra jeg støvlane og gikk opp til Litlevonsjøvola. En fantastisk utsikt der oppe!  Anders fiska seg  opp vannene Titjønna, Langtjønn, Djuptjønna, og videre opp til siste vann før Kratltjønna. Ingen fisk:(  Fra vi ankom teltplass økte vindstyrken utover kvelden. Vi avsluttet dagen med å titte på den flotte naturen rundt oss, godt pakka inn i hver vår fjellduk. Skikkelig flott stund.

Tirsdag 12.juni -  Tilbake til storfisken

Både natta og dagen bar preg av  en sterk vind. Skulle vinden fortsette var det fare for at vi måtte bli værende til vinden løya. Essensen av denne turen var at vi ikke hadde noen plan utover at at vi skulle komme dit vi  var nå. En god følelse av å være her, samtidig  som rastløsheten etter å komme seg videre var til stede. Også var det en liten ting til jeg kjente på; hygienen. Det holder ikke med cowboy-vask hver kveld. Iblant må man dyppe kroppen i vannet. Vonsjøtjønna lå kun en meter unna teltåpningen. Jeg  "manna" meg opp og kom meg uti vannet. Fikk vaska meg og dukka under med hue; GRISEKALDT. Hadde med meg en temperaturmåler. La den i vannet før jeg kom meg uti. En time seinere sjekka jeg temperaturen; 9 grader. Ikke rart jeg småfrøys resten av dagen:). Bading var for øvrig helt uaktuelt for Anders sin del.

Vi kom oss avgårde i kanoen rundt 12-tida. Planen var med andre ord lagt. Vi ønsket å komme oss tilbake til et vann vi snakket mye om underveis på turem; Bredåtjärnen. Det var her den store ørreten var! Også var det denne vinden da.  Jeg hadde tatt med spruttrekket til kanoen, noe som var  rette dagen å bruke den på. Vinden fikk vi i ryggen ned Vonsjøen. Det gikk i greit drag ned Läsjön. Også kom Bredåsjön.  Ikke nok med at vi fikk motvind, men bølgene var grisehøye til kanopadling. Vi kom oss til sørøstlige del av vannet. Her måtte vi legge oss i ro til det løyet. Vi avventet en halvtime før vi tok en ny avgjørelse. Vinden var like sterk, og siden ikke det var forhold til å sjekke værvarselet tok vi sjansen. Spruttrekket var på, og vi holdt oss nær land dersom kanoen skulle velte. Vi sørget for at kanoen holdt retningen mot bølgene siden det var nordvestlig vind.   Jeg og Anders er et bra team, og har blitt vant med vindkast mot kanoen kombinert med god balanse. Jeg antar vindkastene lå rundt 8 m/s. Det ble en utfordrende tur. Bølgene kom noen ganger over kanoen. Trekket hjalp godt. Det tok tid, men vi kom oss fram til slutt til bærepunktet ned til Bredåtjärnen. Vi kunne ikke gi oss nå. Fiskefeberen var til stede. Etter nye to runder med kano og pakning, fikk vi satt kanoen på vannet igjen. Teltet ble raskt satt opp, Real Turmat kom på plass, og stanga ble tatt i bruk. Og der må jeg spole litt tilbake. Etter at kanoen ble satt ut i Bredåsjön, skulle jeg sette meg i kanoen. Så ikke stanga, men jeg klarte å tråkke på fiberstanga som knakk :( Heldigvis er Anders såpass erfaren, at reservestang var med. Fikk heldigvis låne denne.

Ok, tilbake til denne ørreten. Joda, jeg fikk napp igjen jeg. Først kom en 250 grams ørret på kroken, og fikk  den greit iland. Noe mer ørret fikk hverken jeg eller  Anders på kroken denne dagen.

Iløpet av kvelden dukka det opp en hyggelig nordledning . Han og fruen skulle ut på tur i 14 dager. De skulle inn i samme område som vi hadde vært. Han kunne meddele om at vi burde krysse Rogen imorgen. Det var nemlig meldt sterke vindkast  på torsdag. Dette gikk litt i strid til planene våre da vi ønsket å bli værende på Bredåtjärn for å fiske mer. Beslutningen ble tatt samme kveld .  Vi måtte krysse Rogen imorgen. Om ikke ville bli værfaste opp feil side av Rogen. Kjente at dette var litt nedtur, men været kunne man ikke gjøre noe med.

Onsdag 13.juni - Retur

Før vi gjorde oss klar til siste bæring ned mot Rogen, måtte vi bare prøve noen siste kast fra kanoen. Vi pakka ferdig og la utpå vannet med kanoen. Kun etter noen få kast var sværingen på kroken. Nå skulle den inn i kanoen. Jeg fikk snøra inn ørreten, helt til den kom til kanosiden. Anders gjorde seg klar til å få fisken over, men det utrolige skjedde igjen; den kom seg løs. JEG MÅ BARE SKAFFE MEG HÅV!! Litt frustrende, men samtidig spennende opplevelse av å ha en sværing på kroken. Vi innså at tiden rant fra oss, og gjorde oss klar til å bære pakninger og kano ned siste strekket til Rogen.

Utpå Rogen igjen tok vi sjansen på en ny kryssing. Vannet hadde kun noen små krusninger og det var meldt kun 1-2 m/s vind. Ferden over tok kun 20 minutt. Lunsj ble fortært når vi kom over,  mens vi skuet mot Femundsmarka i nordvestenden av Rogen. Eventyret var iferd med å nærme seg slutten. Før dagen var omme ønsket vi å bli ferdig med samtlige bæringer og kom oss opp til Öster Vingarna sent på kvelden.  Når vi kom frem fant vi ut at bekken lå langt unna med tanke på drikkevann. Allikevel, iIfølge  kartet lå det en bekk en kilometer unna. Jeg tok med vannflaskene og ville sjekke ut. Skivebom, det var stillevann fra myr. På returen tenkte jeg at vi heller måtte koke vann på kaffikjelen. Langt inni mine egne tanker skvatt jeg skikkelig da en rype  fløy  opp rett ved siden av meg. Rett etter hørte jeg mange skrikelyder fra stedet hun fløy fra; jeg hadde kommet ovenfor et ryprede, og rypeungene skrek etter moren sin! Et spesielt øyeblikk som jeg sikkert ikke vil oppleve igjen! Ville ikke ta bilde da jeg følte at jeg hadde tråkka inn i et område jeg ikke hørte til. Forsiktig gikk jeg en god runde før jeg peila retning mot camp`n.

Dagens middag bestod av fiskesuppe. På hele turen hadde jeg tatt med lime, vårløk, creme fraiche og basis til fiskesuppe. Akkurat den creme fraiche`n var noe tvilsom, men vi blanda det sammen med ørreten jeg fikk dagen før. Det blei ikke så verst:)

Torsdag 14.juni - Hjemreisedag

Vi snakket kvelden før om å bli værende her ved Öster Vingarna ett par dager. Samtidig er verken jeg eller Anders ute etter å jage mest mulig dager i villmarka. Når vi kjenner at tiden er inne , og at turkvota er fylt opp til randen , velger vi heller å overraske de hjemme med å komme hjem tidligere enn planlagt. Vi ble enige om å pakke sammen tingene og komme tilbake til bilen. Det var også meldt ruskevær med 10-12 m/s vind samme dag. Samtidig var den virkelige følelsen av villmark  på andre siden av Rogen, langt utenfor rekkevidde der hvor vi var nå. Vi nøt de siste padletaka inn til siste strekket før parkeringsplass. Kanoen ble tatt fra hverandre og lagt i pakksekken. Rundt kl.13 satte vi oss i bilen og startet ferden hjemover.

Nok et eventyr var  over for denne gang. Femundsmarka har gitt oss mange gode minner. Nå er det andre naturperler i vårt lanstrakte land  vi ønsker å utforske mer av. Allikevel;  Femundsmarka og områdene rundt kommer vi nok tilbake til. Villmarka her er så urørt og unik, at har man først vært her, blir man rett og slett hekta:)

Takk for denne gang villmarka, sees snart igjen!

Klikk på kartet nedenfor. Oversikt over ruta