Kilevannet

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

3.-5. juni 2017

Kilevannet

Dette året har vi måttet endre litt på planene, hovedsakelig på grunn av nytt familiemedlem hos  Anders som har fått en ny turgutt i familien. Ukesturen vår utsettes til neste år. Da nøyer vi oss med to kortere turer i år. Den første tok vi i pinsen til et vann rett utenfor Skien som heter Kilevannet. Turen tar bare en 15 minutt til nordenden av vannet. Når vi kom til plassen vi skulle sjøesette kanoen plaska det ned. Da passet det med en liten en:) Regnet fortsatte så vi satte like godt på spruttrekket og kom oss utpå. Selve padleturen til plassen tar ikke mer enn rundt 20 minutt med padling. Vi etablerte camp ganske kjapt. Det som er så ypperlig med meg Anders er at rutinen har kommet godt på plass etter mange turer sammen. Etter en god time satt vi foran bålet etter å ha sanka ved. Vi har blitt bortskjemte med mat på turene, og unner oss iblant med et realt måltid fra kjøledisken. Denne gang ble det det indrefilet som har blitt en slager på de siste turene. Vi sparer jevnlig på en turkonto, og flesket derfor til med prima kjøtt. Eneste jeg trenger, er kaffekanne til saus, liten gryte til gratinerte poteter og en liten turpanne til fileten. Mener jeg har blitt ganske god på kjøttet, for det kom mange go`lyder når kjøttet ble fortært:)

Kvelden ellers gikk til mange gode samtaler foran bålet, før gjespen overtok alt annet. Begge var ganske slitne og takket for idag.

Etter en god natts søvn, våknet jeg opp til merkelige lyder i forteltet. Tok opp glidelåsen og der satt det en frosk på sekken og kikka rett på meg:) Morsom liten kar! Startet dagen med bacon og egg før vi la utpå vannet for en fisketur. Må nevne at vi tok en kanotur kvelden før. Fikk en liten ørret på knapt 200 gram som gikk rett i panna før leggetid. Var griseheldig da jeg fikk napp på første kast! Planen var å padle rundt Øya inn Viklefjorden. Etter en del stopp uten fisk, tok vi en pause på en liten øy innerst i fjorden. Rett før hadde jeg fått nok en liten ørret på kroken. Tipper denne var på 250 g. Med håp om flere fisk tok vi en liten kaffipause før vi tok noen kast fra øya. Anders fikk kjenne en storing på kroken, og fikk den nesten inn. Den glapp like før land. Da vi kom utpå igjen hørte vi torden nærmet seg ganske kjapt fra sørvest. Kano er ikke akkurat det beste å være når det braker løs. Vi padlet som to gærninger tilbake til teltplassen! Det var fremdeles glør i bålet, og heiv oss rundt med å få ordentlig fyr. Det var i grevens tid, for kort tid etter åpna himmelen seg (se videosekvens i bildelinken lenger ned). Resten av dagen ble brukt til å slappe av. Vi var en tur utpå vannet igjen, men fisken glimret med sitt fravær. Kunne like godt dra inn igjen og begynne på maten. Da var klokka rundt 9 på kvelden:) Bedre seint enn aldri. Kveldens meny var hamburger og pølser.

Siste dag var kort da begge hadde planer. Det ble som sagt en kort tur, men som allikevel begge hatt sett fram til. Vi får til en tur til, og benytter oss av de mange muligheter vi har i fylket. Det blir en tur til Harangervidda igjen. Kommer tilbake til denne. Riktig god tursommer!