Ryssheiane

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

Årets tur ble bestemt kun få dager før avreise. Planen var å starte årets tur på Valdresflya. Kano ville vært transportmiddel i år som fjorårets tur. Dessverre hadde ikke isen smeltet. Neste reserveplan var Femundsmarka, men grunnet sterk vind på Rogen ble også denne planen skrinlagt. Vi kom fram til at det var greiest å holde seg i lavlandet. Anders var ansvarlig for årets tur som tok oss til Valle i Setesdalen hvor det var mange flotte vann som jeg vil kalle for Ryssheiane i turrapporten. Vi tilbrakte mesteparten av tida på på Straumsfjorden. Ønsker man garantert masse ørret og et sted for seg selv, er dette plassen! Vi fikk godt over 50 ørret iløpet av de 6 dagene vi var her. Så heller ikke noen folk på turen, og du er garantert uten mobilforhold, selv om Valle er kort vei unna. Anbefales!

Endelig var dagen her! Det var klart for årets tur. I forkant av turen hadde det vært litt fram og tilbake på hvor vi skulle reise. Framkomstmiddel ville som i fjor være kano, og saumfarte værvarslet på hvor det var lite vind. Vi hadde i utgangspunktet en plan i å reise til Vinstre, rett ved Valdresflya. Vi fikk noen bekymringsmeldinger fra  kjentfolk at det fremdeles var is på Vinstre. Vi måtte legge et nytt reisemål, og det var å dra tilbake til Femundsmarka. For å komme dit, måtte vi krysse Rogen, og vindvarselet virket ikke særlig lovende. I fjor blåste det opp på returen, noe som ikke var hyggelig. Vindvarselet kunne melde 5-8 m/s. Vi måtte klekke ut nok en turplan. Eller det vil si, Anders hadde allerede en plan i ermet. Vi skulle dra til Mjåvatn, Straumsfjorden og omkringliggende vann; Ryssheiane

Dag 1 (17.juni)

Reisedag og endelig fisk på kroken

Ikke lange tida etter lunsj fredag lå vi på hjul retning Valle i Setesdalen, og Mjåvatn. Vi dro via Dalen og over fjellet ved Hallbjønnsekken. En flott tur med stopp i Dalen for en rask burger. Det er godt å ikke bruke hele dagen til å sitte i bilen. Vi var framme etter drøye 4 timers kjøring inkl stopp i Dalen. I forkant av turen hadde jeg kommet i kontakt med en av grunneierne. Han lånte oss bomnøkkelen inn til Mjåvatn, en vei på 3-4 km. Kort tid etter ankomst var det opp med kanoen, og teste fisket. Grunneier nevnte at det var ekstra mye ørret i vanna. Vi ble ikke imponert over Mjåvatn. Håpet var at det var større fiskelykke i Straumsfjorden da forventninge var skyhøye.

Vi kom frem til enden av Mjåvatn og måtte bære kanoen cirka 200 meter før vi var nede ved Straumsfjorden. Klokka nærmet seg 2030 når vi satte oss i kanoen igjen. Det hadde også begynt å blåse opp litt så det var på tide å lete etter en overnattingsplass. Den fant vi etter en halvtimes tid nordøst for der vi satte ut kanoen. Vi fikk opp teltene og fordelte som vanlig fellesoppgavene ved at Anders samla ved til bålet, og jeg sto for matlaginga. Vi gjorde det enkelt første kvelden med Real Turmat.

Utpå kvelden var det anledning for  noen kast med stanga. Vi så det vaka, og håpet steg! Og jammen beit fisken etter ett par kast. Ørret på 200 gram. Dette var en super start på turen! Kasta ut på nytt i samme område, i håp om at jeg traff på en fiskestim. Fulltreffer igjen, og denne gangen var fisken rundt 250 gram. Fikk røska fisken av kroken og prøvde på nok et kast i samme område , men trodde kort tid etter at jeg hadde satt fast kroken i no. Skjønte fort at dette var feil da det var liv i snøret. Dette var en sværing! Etter 20 minutters kamp nærmet fisken seg. Like før land skjedde det jeg helst håpet å unngå; snøret røyk! Ikke nok med at fisken glapp, den tok også med seg lykkesluken! Det var litt netur da adrenalinet hadde vært i taket. Men det var en utrolig morsom opplevelse da jeg ikke hadde hatt opplevd å ha en storing på kroken før.

Selv om storfisken glapp, endte jeg og Anders opp med seks fine ørreter på runt 200 gram hver.

Dag 2 (18.juni)

Fottur og indrefilet til kvelds

Både jeg og Anders så fordelen av å sove lenge. Det ble sen frokost, men verdt å vente på når det var egg og bacon. I dag hadde vi ingen planer om å flytte oss videre. Vi skulle nyte dagen med å fiske og ta en liten fottur til et sted som het Kongens Gruver. Vi tok beina fatt kort tid etter oppvasken. Etter en tre kvarters gange var vi framme ved gruveområdet. Dessverre var det ikke like spennende som vi hadde sett for oss. Gruvehullene var gjenfylt med vann. Det var allikevel godt å få rørt seg. Når vi var tilbake på teltplassen tok vi fram fisken fra gårsdagens fangst og filtrerte fisken. Sammen med seterrømme og gressløk smakte den stekte fisken nydelig.

Vi var absolutt ikke lei fisk, og tak fram stengene for noen ny kast utpå dagen. Ingen tvil om at vi var på rett plass! Fisken beit etter første kast, omtrent samme plass som gårsdagens fangst. Resultatet ble 10 ørreter med gjennomsnittsvekt på 250 gram. Vi sparte fisken til senere da vi allerede hadde bestemt kveldens middag. På fjorårets tur til Femundsmarka overrasket jeg med indrefilet, gratinerte poteter og bearnesaus. Det var en såpass stor suksess at vi tok samme menyen i år også:) Etter en del kokkelering smakte kjøttet utrolig godt. Dette var luksus!

Resten av kvelden ble brukt foran bålet med quiz og godt turhumør.

Dag 3 (19.juni)

Forflytning til ny camp og bading

Jeg startet dagen med bading. Kjente at det var godt  med å prioritere litt hygiene. Vannet var k-k-kaldt, men forfriskende:)

Idag ville vi komme oss videre. Etter en god frokost var det tid for pakking av sakene og padle til ny plass. Ifølge kartet skulle det bli to bæringer før vi kom fram til Heddevatn. Heldigvis ble det bare en bæring da det var mulig å slepe kanoen opp vassdraga.

Vi var ikke sikre på hvor vi skulle sette opp teltplass og ved hvilket vann. Vi fant ut underveis at vi skulle prøve og komme oss videre til neste vann (Ramvatn). Ny bæring, men kun med 16 meter høydeforskjell mellom vanna med et strekk på 200 meter. Etter å ha satt ut kanoen på Ramvatn så vi for oss at dette var et vann vi kunne telte ved. Men etter noen runder fant vi ut at vi skulle prøve oss litt lenger ned. Ramvatn var ikke noe spesielt dypt og hadde mye siv. Når vi kom fram til stryket som skilte Ramvatn og Fossevatn, så vi muligheten til å sette opp teltplass. Her var det god tilgang til rennende vann, og ikke minst en grei bålplass rett ved vannet. Teltplassene ble også ikke så verst med et telt på hver sin lille topp.

Etter å ha fått i seg litt mat, fristet det med et nytt bad. Vi var heldige med været og det var godt og varmt og badetemperaturen var bedre her enn i Straumsfjorden. Anders fikk også badet mens jeg la meg i teltet for en liten dupp. Deilig med ferie!

Når jeg kom tilbake på bålplassen var Anders godt i gang med filtreringen av gårsdagens fangst. I fjor fant vi en steinplate vi la over bålet som vi stekte fisken på. Dette ville vi prøve å gjenta og etter litt leiting fant vi en stor og flat steinplate. Anders hadde sølvfolie som vi la over steinplata og la fisken utover. Etter krydring og god steking, smakte kveldsmaten godt. Etter en runde med brettspill og intense knott svirrende rundt hodet, var det like greit å legge seg i teltet. Jeg kjente at kroppen begynte å lade seg ut.

Dag 4 (20.juni)

Regnvær og ny forflytning

Denne natta var noe kaldere enn de foregående. Sto opp forholdsvis tidlig. Været var overskyet og det lå an til å bli regnvær. Det var da jeg kom på at regnbuksa lå igjen hjemme. Pokker! Spruttrekket til kanoen la vi igjen i bilen. Vi håpet at regnet etter hvert ville gi seg. Etter frokost traska vi inn i hvert vårt telt og avventa. To timer seinere regna det like herlig. Vi avtalte å møtes i teltet til Anders for å snakke om hva vi skulle gjøre. Etter en kjapp runde for og imot, bestemte vi oss for å vente til ettermiddagen. Imens slo vi i hjel tida med kortspill og prat om alt og ingenting:)

Utpå ettermiddagen så det ut til å lette. Vi benytta muligheten og pakka sekkene. Oppholdet i været skulle for øvrig ikke vare lenge. Himmelen åpna seg igjen, men nå hadde vi allerede bestemt oss for å padle videre nedover. Vi kom oss ned til Straumsfjorden, like øst for der vi hadde første teltplassen. Vi måtte ha to bæringer på cirka 200-300 meter hver for å komme til  "fjorden" igjen. Det skumma i bølgene når vi kom utpå vannet. Heldigvis skulle vi bare rundt et nes før vi kom til teltplassen vi hadde sett for oss. Og jammen ble det oppholdsvær ikke så lange tida etter at vi hadde etablert oss. Anders fant en teltplass rett over stranda hvor vi ankom, mens jeg la meg to meter fra vannkanten. Etter en runde med Yatzy var det godt å få lagt seg.

Dag 5 (21.juni)

Drømmeplassen

Ingen god natt da jeg sovna i helning nedover med hodet! Anders advarte meg mot å sove på denne måten siden han selv hadde erfart å drømme  mye rart. Skulle jammen hørt på Anders da det ble litt av en natt med mange merkelige drømmer:)

Etter ha spist frokostmüsli, prøvde jeg med ett par kast, og jammen ble det fisk på kroken. Straumsfjorden var uten tvil det beste stedet for fisk!! Tror vi iløpet av dagen endte opp med 11-12 ørret. Anders fikk bl.a. 2-3 ørret på rundt 400 gram.

Dagen i dag skulle vi bruke til en kanotur sørover i Straumsfjorden retning demningen. Men først tok vi en liten topptur for å se på den flotte utsikten. Vi kom oss ned igjen og  i kanoen. Dro opp noen fisk mens vi padlet sørover. Plutselig foran oss dukket det opp en utrolig flott sandstrand. Vi kunne ikke dy oss, og måtte bare bort for å se om dette kunne være en ny potensiell overnattingsplass. Etter å ha sett litt rundt på stranda ble vi enige om at vi ikke kunne vente en dag med å dra hit. Vi padla tilbake til teltplassen, pakka sammen og dro tilbake til sandstranda. Dette var uten tvil den beste teltplassen på turen; drømmeplassen! Det var flatmark til å sette opp telt, og ingen helning nedover for merkelige drømmer:). Vi satte opp bålplass midt på stranda og det var gode fiskemuligheter. Dette var en to-dagers plass!

Dagens og gårsdagens fangst ble filtrert, bålplass etablert og steinplata til steiking kom på plass. Vinden stilna utpå kvelden og sola viste seg fra sin beste side. En minnerik kveld i marka.

Dag 6 (22.juni)

Kanoekspedisjon og fiskesuppe

Dagen startet med tenning av bål og klargjøring av villmarksovnen. En liten kaffetår er godt i skauen. NB! For de som ønsker å ta en tur hit; ta med netting til å ha over hodet, og masse mygg - og knottolje. Det var massevis av knott under hele turen. Unntaket var vel vannet som var frisonen.

Etter en enkel frokost klargjorde vi kanoen for en padletur helt sør i Straumsfjorden. På vei nedover fiska vi opp fem fine ørreter til kveldens fiskesuppe. I enden av Straumsfjorden er det en demning. Her tok vi en lunsj og tok returen tilbake til leiren. Vi stoppet undeveis for å plukke opp drivved. Det er det massevis av rundt fjorden og de andre vanna. Det virker som  beveren gjør et godt bidrag her. Fikk inntrykk at det er en ganske stor beverstamme i området da det var mange beverhus langsmed vanna. Når vi var tilbake satte vi oss begge ned med hver vår bok foran bålet  og nøt stillheten.

Før fiskesuppa skulle på steinplata for koking, filtrerte vi fisken og gjorde klar steikepanna for bacon, sopp og skinke. Kort oppsummert ble dagens måtid en topp avslutning på turen.

I morgen skulle vi hjem til våre familier igjen. Det er godt å være på tur, men det er alltid godt å glede seg til hjemturen da savnet etter barn og kone forsterkes dagen før hjemreise.

Takk for årets langtur!

Neste år er det min tur til å planlegge turen, og den er allerede godt i gang i hodet:)

Riktig god tursommer!

_________________________________________________________________________________

Her er plottingen fra GPS`en under turen;

Link til drøssevis med bilder og videorapporter;