Vassfaret

Friluftskaren

-mine opplevelser fra skau og vidde-

2019: Vassfaret

Planlegginga turen for 2019 starta på høsten. Vi skulle legge fram forslag til turer under vårt tradisjonelle årsmøte. Mange gode alternativer dukka opp. Jeg søkte etter steder med lite konsentrasjon av fastboende. Avstand til turmål skulle heller ikke være for langt unna hjemstedet. Andre kriterier var under tregrensa (lettere å finne brensel til bål), fiskevann og kort vei unna toppturer. Vi fant den ideele plassen i Hedalen og Vassfaret. Turen opp tok rundt 4 timer. Den første natta lå vi ved Jeep`n, men rastløsheten etter villmark fikk oss i kanoen tidlig dagen etter. Vi fant en perfekt teltplass etter kryssing av Nevlingen. Årets tur skulle bære preg av å være på et konsentrert område. Dette er første gangen vi skulle bevege oss inn til en fast hovedleir for hele uka. Vanligsvis hadde vi kun en natt på en plass før vi dro videre. Uka ble brukt til ett par toppturer med overnatting, mye fisking og bålbrenning. Vi storkoste oss. Dersom du er ute etter en plass hvor du ikke trenger å gå lange dagsmarsjer for å oppleve villmark og lite folk; dra til Vassfaret utenom tursesong. Nedenfor finner du en turrapport samt bilder og videosnutter. God lesning:)

Lørdag 24.august -  Reisedag

Jeep`n ble stappfull, men vi fikk inn både kano, to fullpakka sekker og noen ekstra bager. Denne turen skulle vi ikke mangle noe. I og med at vi ikke skulle bevege oss så mye med tanke på at vi hadde en hovedleir, tror jeg både jeg og Anders tømte det meste på turhyllene hjemme. Det kjentes iallefall ut som det, og så ut som det:) Etter 4-5 timers kjøring med en stopp på Krøderen Kro og humpete kjøring over Vidalen kom vi fram til endestoppen ved Nevlingen. Vi hadde bestemt på forhånd at vi minimum skulle ha en natt ved Jeep`n. Vi etablerte camp, satte opp lavvoen og stelte istand god grillmat. Praten gikk ut i de sene nattetimer foran bålet. Begge hadde mye på hjertet fra personlige temaer til å løse verdensproblemer. Begge var enig at det var topp med tur igjen.

Søndag 25.august- Kryssing av Nevlingen

Det holdt med en natt i sivilasjonen. Vi klødde begge etter å komme til villmarka. Lavvoen ble pakka ned og kanoen satt sammen. Rundt lunsjtid bar det avgåde på vannet. Deilig å komme seg i kanoen igjen, spesielt når det ikke var andre folk å se. Det viste seg at vi ikke kom til å se folk før fredag kveld, noe som er hovedpoenget vårt med å dra utenom tursesongen.  Nevlingen er ikke store innsjøen. Vi brukte nok ikke lenger enn en drøy time på kryssingen. Vi sjekka først ut Storøya som var en grei plass, men ikke mye ledig flatmark til lavvo. Vi skøyv oss ut og padla til nordvestre del hvor Nedre Grunntjern renner ut i Nevlingen. Vi så kjapt at det lå et perfekt teltområde på østre del av stryket. Vi tok oss en kjapp kanorunde på Nedre Grunntjern, bare for å sikre oss at dette var beste plass, noe det var. Plassen endte opp med å bli hovedleir resten av uka. Det var fra denne plassen vi skulle ta kortere turer opp i fjellet, eller bruke kanoen for fisketurer.

Dagen ble brukt til etablering av leir og sanking av ved. Idag skulle vi også lage den tradisjonelle biffen, med gratinerte poteter og tilbehør.  Resten av kvelden var obligatorisk tid foran bålet.

Mandag 26.august - Topptur med overnatting

Vi hadde egentlig tenkt å vente med topptur til tirsdagen, men etter en rask sjekk av været, var det meldt regn og lyn på onsdagen. Vi bestemte oss for å dra en dag tidligere. Sekken ble pakka og vendte nesa opp i fjellet. Målet var å finne en leirplass ved Spunsetjern på fjellet Bringen. Vi kryssa først Nedre Grunntjern med kano før vi tok bena fatt. Ifølge kartet var det ingen sti opp fra Øvre Grunntjern. Vi var spent på turen opp i og med at det vare liten avstand mellom høydekurvene.  Etter å ha fulgt naturstien forbi Øvre Grunntjern starta vi opp det bratte strekket opp langsmed Fetjabekken. Midtveis møtte vi på Ormeleinbekken, og hadde bestemt oss på forhånd å følge denne opp til Spunsetjern. Planen var god, men fy så bratt det var. Det var noe jeg hang meg opp i som Anders sa på vei opp, og det var at han fint kunne stå og plukke blåbær. Det var sykt bratt, og med litt ekstra i sekken ble det godt å komme til toppen. Ifølge kartet var det 494 m høydeforskjell på under to km! Premien var det vi så når vi snudde oss på toppen; fantastisk utsikt over dalstrøket Vassfaret. Et minnerikt øyeblikk!

Spunsetjern var en flott plass. Vi fant fort en fin leirplass på østre del av Spunsetjern. Etter etablering var det på tide å starte kjøkkentjenesten, for idag var det stroganoffgryte på menyen. Resten av kvelden ble brukt til å nyte en flott kveld på fjellet foran bålet.

Tirsdag 27.august - På loffen i fjellet og retur hovedleir

Nok en nydelig dag i fjellet. Så langt hadde vi vært heldige med været. Programmet for dagen var å ta en rundtur på vanna rundt Spunsetjern. Etter en god frokost med egg og bacon tok vi med oss stengene for å teste fisket. Kjapt oppsummert; ingen fisk. Ikke et eneste napp! Hvor var fisken?? Vindretningen var stort sett sørlig under hele oppholdet, noe det også var denne dagen. Igrunn ikke så viktig. Vi var på en fantastisk plass med panoramautsikt over dakstrøket Vassfaret sørover.

Etter retur leir ved Spunsetjern så vi at varselet hadde endra seg for onsdagen. Regnet som var meldt utpå dagen, gjorde et fremrykk til å komme tidlig onsdag morgen. Vi kom fram til at det kunne være smart å dra ned på ettermiddagen med tanke på glatt underlag. Helningen ned til Øvre Grunntjern var såpass bratt at det fort kunne skje en ulykke med tung sekk. Etter litt mat pakka vi sammen og tok fatt på returen til hovedleir. Turen ned til kanoen ved Nedre Grunntjern gikk bra. Vi kom oss til hovedleir tidlig på kvelden. Først sanking av ved til bål igjen (lurer på mange kubikk vi brant opp), så var det ut i kanoen igjen for å fiske. Lett å forstå hvorfor Grunntjern-vanna har fått dette navnet. Stort sett ble kroken sittende fast på sørenden av Nedre Grunntjern. Beste plassen  og størst sjanse for fisk var ved stryket mellom Nedre og Øvre Grunntjern samt østre del av Nedre Grunntjernvannet. Anders forsøkte noen kast på sistnevnte sted og fikk noen fine matfisker på rundt 200-250 gr.

Onsdag 28.august -  Regn og båldag

Regnet starta utpå formiddagen. Ikke alltid en skal tro på værvarselet. Vi kunne nok fint ha vært på fjellet til idag, men bedre føre var. Regnet kom uansett. Mellom bygene benytta vi anledningen til å fiske. Stort sett fikk vi fisk mellom 200-300 gr. Anders fikk en større en som var nærmere 400 gr. All fisk ble stort sett spart opp til fiskesuppa vi skulle lage siste kvelden. Store deler av dagen ble tilbrakt under tarpduken foran bålet med boklesing og spill.

Utpå ettermiddagen tok vi en tur opp til Vassfarplassen, en gammel seter oppi lia rett ved hovedleir. Flott utsikt utover Nevlingen.

Torsdag 29.august - Fisk på kroken

Natt til torsdag åpna himmelen seg bolstavelig talt. Kombinert med lyn ble det en actionfylt natt. Kjente på morgenen at plasseringen av lavvoen ikke hadde vært optimal, for min del. Det meste av klærne jeg hadde pakka rundt meg var kliss blaut. Vannet hadde rent ned til meg i motstning til Anders sin plassering som tydeligvis bedre plassert. Fikk fyra opp bål, og brukte mesteparten av formiddagen til å tørke klær. Dagen ble ellers brukt som gårsdagen; fisking og gode stunder foran bålet.

Fredag 30.august - Topptur til Fjellvatnet

Det nærmet seg hjemtur, men det var en topptur vi gjerne ville prøve før vi dro hjemover; Nevlingkollen. Vi pakka sekken etter frokost og gikk oppover forbi Vassfarplassen retning Fjellvatnet. Jeg fikk napp en gang, men ellers lite med liv. Tok heller en topptur opp til Nevlingkollen. Fantastisk utsikt!

En verdig avslutning på en ellers avslappende turuke om man ser bortifra toppturen til Spunsetjern.

Lørdag 31.august - Hjemreisedag

Da var det tid for hjemreise. En uke borte fra barna kjennes lenge ut. Skulle bli godt å se dem igjen. Mange gode minner fra Vassfaret taes med videre.